Riksföreningen för handvävning

Väv Färgglatt

Utställning på Folkuniversitetet i Norrköping under Riksårsmötet 2016
med färgglada bidrag från föreningens alla regioner

2016 Folkuniversitetet

Bidrag 1:

Lena Sjöblom, Sydostvävarna

Filt dubbelväv. Bomull 16/2 i varp, Tuna ullgarn i inslag

Lena Sjöblom
Lena Sjöblom

Bidrag 2:

Ingun Johansson Asarun, Blekingevävarna

Duk i tuskaft. Inslag: Lin-bomull dubbelinslag

Ingun Johansson
Ingun Johansson

Bidrag 3:

Kristina Wålsten, Mittvävarna

Matta i tuskaft

Kristina Wålsten
Kristina Wålsten

Bidrag 4:

Barbro Björklund, Handvävare i Norr

Matta i tuskaft. Varp: Svart mattvarp 12/6 Inslag: Dubbla bomullstrasor

Mattan är vävd fritt efter Josesf Franks Tulpantyg

Barbro Björklund
Barbro Björklund

Bidrag 5:

Margareta Nicklasson, Väv i Väst

Väv i motsatstrampad rosengång. Varp: Bomullsmattvarp Inslag: Tunna bomullstrasor

Margareta skriver: “Väven är inspirerad av psalmen “En vänlig grönskas rika dräkt”. Jag har med denna väv bearbetat min besvikelse att psalmen spelades med fel melodi på vårt bröllop. Väven är egentligen monterad på en en gren som jag plockat på den strandäng där vi avslutade vår bröllopsfest.”

Margareta Nicklasson
Margareta Nicklasson
Margareta Nicklasson

Bidrag 6:

Eva Lindh, Handvävare i Jönköpings län

Matta i Sniljeteknik

Eva skriver: “Den gröna bottenfärgen i mattan har varit min favoritfärg de senaste åren, finns hemma på bakburk och diskborste. Så valet var enkelt när vi stod mitt i Matt-Seppos rika skatt av trikåtrasor. En enfärgad grön, en grön med röd, rosa o vita stänk och resten av lila o gult fick smycka min blomsteräng. Under höstrusket har denna gräsmatta växt fram, när andra planerade för jul, var det sommari min vävstol”

Eva Lindh
Eva Lindh
Eva Lindh

Bidrag 7:

Kerstin Dagner, Vi Vävare i Skåne

Löpare “Färgsymfoni” i plattväv

Kerstin Dagner
Kerstin Dagner

Bidrag 8:

Stina Larsson, Väv Jämt Här

Bonad i Slarvtjäll

Stina Larsson
Stina Larsson

Bidrag 9:

Stina Larsson, Väv Jämt Här

Bonad “Blomsterkorg” i Slarvtjäll

Stina Larsson
Stina Larsson

Bidrag 10:

Inga Ragnskog, Östergötlands handvävare

Damast

Inga Ragnskog
Inga Ragnskog
Inga Ragnskog

Bidrag 11:

Gun-Britt Udd, Hndvävarna i Dalarna Västmanland

Restmatta i dubbelbindning

Gun-Britt skriver: “Jag gick igenom äldre nummer av Vävmagasinet och i 3:2 01 finns Matta med “två sidor”. Till en vanlig rakt genomgående solvning har Marie Rolander knutit upp dubbelbindning på ett parti. Genom att välja dubbelbindning kan man få fram två helt olika sidor på mattan. Jättebra tänkte jag, nu kan jag få användning av en del trasnystan som blivit kvar efter tidigare mattvävning”. 

Gun-Britt Udd
Gun-Britt Udd

Bidrag 12:

Inga Danielsson, Östergötlands handvävare

Kypert med varptryck. Varp: Rayongarn. Inslag: Lin

Bilden är målad på den sträckta varpen i vävstolen, torkad med hårtork och sedan vävd i kypert med varpeffekt.

Inga Danielsson
Inga Danielsson

Bidrag 13:

Lisbeth Blomberg, Örebrovävarna

Tuskaft. Varp: Ullgarn 5/1 Inslag: Ull/angoragarn

Stampad till en tunn vadmal.

Lisbeth Blomberg
Lisbeth Blomberg

Bidrag 14:

Brita Tedebrand, Västerbottensvävarna

Matta i tuskaft. Idé: Engelsk konfekt alla sorter

Brita Tedebrand
Brita Tedebrand

Bidrag 15:

Kirsi Frimanson, Handvävarna i Dalarna Västmanland

“Krysantemum klänning” i tuskaft vävd med japansk solfjäderssked. Varp: bomull. Inslag: merinoull.

Kirsi skriver: “Krysantemum blommar sent och trotsar den annalkande vintern med sin färgprakt. I Kina är den en symbol för människor som bibehåller sin dygd i livets motgångar och frestelser. Jag vävde mitt tyg med en japansk solfjäderssked som skapar organiska blomformer i varpen. Klänningen är min egen variant av den klassiska, formella kinesiska klänningen “Sheringham” som bärs vid högtider.”

Kirsi Frimanson
Kirsi Frimanson

Bidrag 16:

Inga Thunberg, Handvävarna i Dalarna Västmanland

Kudde i rosengång. Varp: obl. ling. 16/2. Inslag:1-tr vävullgarn 6/1

Inga Thunberg
Inga Thunberg

Bidrag 17:

Ingrid Thorin, Örebrovävarna

Pöl i Närkedräll på 8 skaft. Varp: Bomull 16/2. Inslag: 1-trådigt ullgarn

Pölen är en del av dyna och pölar till kökssoffa.

Ingrid skriver: “Vi försöker fastställa ursprunget på mönstret, men klart är att den visades på någon av de stora hemslöjdsutställningarna i Örebro, en 1917 och en 1928, Lilli Zickerman var där med sin kamera, bilden som hon sedan färglade med akvarellfärg. Vävprover och färnade foton finns på Nordiska Museet, Stockholm. Om väven gjordes första gången till utställningarna eller blev nyvävd till den är det vi försöker ta reda på. Noteringar finns att de kommer från Hallsberg”.

Ingrid Thorin
Ingrid Thorin

Bidrag 18:

Anne Mårtensson, Vi Vävare i Skåne

Kudde “Regnbågsguld” i 6-skafts-dräll med noppinplock och “tuskaftsinslag”. Varp: Bomullsgarn. Inslag: Lingarn 16 + guldtråd

Anne skriver: ” Vävt bakstycke med ett tjockt towgarn och några inslag i “tuskaft” med guldtråd. Det blir inte en korrekt tuskaft. Vävt kudden i dräll med regnbågsfärger plus guldtråd. Har dubbel/tredubbellingarn 16 och använt sticka 2,5 till inplockade noppor. Det finns inga mellaninslag utan jag har plockat i varje drällinslag. 9 noppvarv med 12 noppor i var rad=108 noppor x 32 omgångar ger 3456 noppor, så det tog en stund. Gjort en snodd av svart lingarn och guldtråd fäst runt kudden för att binda ihop bak/framstycke med guldtråden. Vävt kavelfrans i vävstol med 2 smala varpar och inslag emellan. Vikt dubbel och knölat in hörnen.” 

Anne Mårtensson
Anne Mårtensson

Bidrag 19:

Randy Sklaver, Gotlands vävare

Kudde i plattväv. Varp: Bomull 16/2. Inslag: Bomull 16/2, ull 13/2 och dubbelspolat fårögarn.

I bakstycket är inslaget tunt mohairgarn.

Randy Sklaver
Randy Sklaver

Bidrag 20:

Rita Sundberg, Handvävare i Norr

Matta i corduroy. Varp: Mattvarp 12/6. Inslag: Bomullsäfsingar 16/2

Rita skriver: “Denna lilla matta blev jag inspirerad att väva när jag i en vävbok såg en skyttlad ryamatta i ull som vävts med stränggarn. I gömmorna hade jag mycket bomullsäfsingar som jag ville använda. Det blev två små mattor, en i mörka toner och en i ljusare färger. Den senare har använts i badrummet och är mjuk och go även efter flera tvättar.” 

Rita Sundberg
Rita Sundberg

Bidrag 21:

Inger Axelsson, Värmland-Dalsvävarna

Matta med inspiration Färgglädje i en annars gråskalig heminredning.

Inger Axelsson
Inger Axelsson

Bidrag 22:

Ringvor Gustavsson, Västerbottensvävarna

Sjal i tuskaft och Doroteadräll. Varp: Olika silke och silke/alpackagarner. Inslag: Babyalpacka.

Ringvor skriver: “Garnets mjukhet och glans inspirerade till sjal med mina favoritfärger och tillsammans med ett mönster från Västerbotten. kändes det som en bra kombination.” 

Ringvor Gustavsson
Ringvor Gustavsson

Bidrag 23:

Helena J-son Wyöni (design Marita Wyöni), Blekingevävarna

Sittdyna till bastun i tuskaft. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Gasväv i ca 2 cm bredd. Sammetsgarn i bomull till mittparti.

Dynan fylls med tjockt sittunderlag. Kardborreband till stängning.

Helena J-son Wyöni
Helena J-son Wyöni

Bidrag 24:

Birgitta Johansson, Värmland-Dalsvävarna

Löpare i Varprips

Birgitta Johansson
Birgitta Johansson

Bidrag 25:

Pia Åkerberg, Örebrovävarna

Regnbågsmatta i kypert. Varp: Bomullsvarp 12/6

Pia Åkerberg
Pia Åkerberg

Bidrag 26:

Lisbeth Valtersson, Väv i väst

Pläd i liksidig kypert. Varp: 2-trådigt ullgarn. Inslag: dubbelt 2-trådigt ullgarn

Efter vävning är pläden skickad till beredning.

Lisbeth Valtersson
Lisbeth Valtersson

Bidrag 27:

Plättar vävda i olika tekniker av 9 medlemmar i Mittvävarna

Marit Graeve, Britt-Marie Olsson, Elisabeth Persson, Marianne P Holmqvist, Inger Söderholm, Lisbeth Rönström, Kirsti Wegelius, Britta Vestin och Kristina Wåhlsten

Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna

Bidrag 28:

Eva-Lena Lundberg, Sydostvävarna

Kudde i plattväv. Varp: bomull 16/2. Inslag: lin 16/2 enkelt och dubbelspolat.

Eva-Lena Lundberg
Eva-Lena Lundberg

Bidrag 29:

Åsa Karlsson, Uppland-Sörmlands vävare

Kudde i tuskaft med slarvtjäll. Varp: flerfärgad mattvarp. Inslag: gamla ylletrasor och slarvorna i kläde.

Åsa skriver: ” Hur kudden kom till? Gick och funderade på vad man skulle kunna väva färgglatt. Så en dag dök det upp en kudde på Vävspolen färgglad men i en helt annan teknik. Med trasor som ett bräm runt om. Var sedan på en föreläsning om slarvtjäll i Uppland-Sörmlands vävares regi. Där föddes idén med flerfärgad varp och slarvtjäll, som jag alltid har älskat.” 

Åsa Karlsson
Åsa Karlsson

Bidrag 30:

Sun Thorne, Örebrovävarna

Trasmatta i variant av diamantkypert.

Sun skriver: “Sista snutten på trasmatta i diamantkypert, me jag lessnade på att hålla reda på trampordningen så jag trampade nu bara 12341234. . .  blev ganska snyggt ändå vävarna.” 

Sun Thorne
Sun Thorne

Bidrag 31:

Ann-Christin Gustavsson, Värmlands-Dalsvävarna

Kudde i damast

Ann-Christin Gustavsson
Ann-Christin Gustavsson

Bidrag 32:

Plättar vävda i olika tekniker av 9 medlemmar i Mittvävarna

Marit Graeve, Britt-Marie Olsson, Elisabeth Persson, Marianne P Holmqvist, Inger Söderholm, Lisbeth Rönström, Kirsti Wegelius, Britta Vestin och Kristina Wåhlsten

Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna
Mittvävarna

Bidrag 33:

Ulla Hallenquist, Handvävare i Norr

Kudde i plattväv. Varp: cottolin 22/2. Inslag: botten-cottolin 22/2 mönster-2-trådigt ullgarn

Ulla skriver: “Det lila och rosa ullgarnet är färgat i mikrovågsugn på syrafärgningskurs med kursledare Lena Eriksson” hos Handvävare i Norr.

Kudden är en del av utställningen “Vävgrupp på distans: Plattväv” där 10 medlemmar ur Handvävare i Norr pratat Plattvävar under 2014-2015, vävt hemma och sen sammanställt en utställning av sina vävar som visats på ett antal bibliotek i Norrbottens län.

Ulla Hallenquist
Ulla Hallenquist

Bidrag 34:

Birgitta Jonsson, Uppland-Sörmlands vävare

Kudde i bottentäckesväv. Varp: Lingarn 16/2. Inslag: Yllegarn entrådigt

Teknik: Bottentäckesväv solvas som en munkabältesväv på två partier men uppknytningen är korskypert. Väven blir mycket tät som en rosengångsväv.

Birgitta skriver: “Mitt färgval till min ylleväv var det färgstarka tyget som blev baksida på kudde.”

Birgitta Jonsson
Birgitta Jonsson

Bidrag 35:

Britt-Marie Engelbrecht Eriksson, Gotlands vävare

Kudde i plattväv. Varp: Bomull 16/2. Inslag: Lin 16/2 och Ullgarn Möbelåtta Fårögarn

Britt-Marie Engelbrecht Eriksson
Britt-Marie Engelbrecht Eriksson

Bidrag 36:

Margareta Hultgren, Handvävare i Jönköpings län

Matta i dubbelbindning. Varp: Bomullsmattvarp. Inslag: Plastremsor

Margareta skriver: “Jag vävde den till vårt förra kök där vi hade ett rutigt golv i grått och svart. Det piggade upp.”

Margareta Hultgren
Margareta Hultgren

Bidrag 37:

Monica Pålsson, Blekingevävarna

Matta i halvdräll. Varp: Svart bomull 12/6. Inslag: Bomullsinslag

Monica skriver: “Mattan kom till 2015 till riksårsmötet i Karlskrona. Vi var några som tog fram en mapp med olika vävnotor på mattor. Min matta är omgjord från en halvdrällsduk till matta.”

Monica Pålsson
Monica Pålsson

Bidrag 38:

Ing-Brith Jonsson, Handvävarna i Jönköpings län

Matta i tuskaft – mötas o skiljas. Varp: Bomullsvarp 12/6. Inslag: Trikåtrasor från Matt-Seppo

Ing-Brith skriver: “När jag fick veta temat kom idén till mattan.”

Motivering från juryn hos Handvävarna i Jönköpings län: “Välgjord och innovativ. Vävningens djupaste innebörd är att mötas och skiljas.”

Ing-Brith Jonsson
Ing-Brith Jonsson

Bidrag 39:

Karin Wallin, Västerbottensvävarna

Handduk “I min hand färgad”. Teknik: Dubbelsidig tuskaft. Varp Svart bomullsgarn 16/2. Inslag: egen-färgat bomullseffektgarn

Karin skriver: “Min inspiration är regnbågstema”

Karin Wallin
Karin Wallin

Bidrag 40:

Elisabeth Stam, Gotlands vävare

Handdukar i sålldräll. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Lin

Elisabeth Stam
Elisabeth Stam

Bidrag 41:

Lisbeth Granberg, Väv i Väst

Handdukar i tretrampsväv. Varp: Cottolin 22/2. Inslag: Cottolin 22/2

Lisbeth Granberg
Lisbeth Granberg

Bidrag 42:

Lena Håkansson, Uppland-Sörmlands vävare

Förkläde till Skånsk folkdräkt i motsatstrampad rosengång med en och annan tuskafts-rand.

Varp: Merceriserad oblekt bomull 30/2. Inslag: Bomull 20/2, 22/2 och 24/2

Lena skriver: “Väven är gjord för att bli ett förkläde till min folkdräkt från Skåne. Mönstret kommer från ett gammalt förkläde, färgerna är klarare på det nya. Bandet är vävt av samma garn som förklädet.”

Lena Håkansson
Lena Håkansson

Bidrag 43:

Anna-Klara Hansson, Sydostvävarna

Väska vävd i rundväv. Varp: Bomull 8/2. Inslag: 1-trådigt ullgarn

Anna-Klara Hansson
Anna-Klara Hansson

Bidrag 44:

Siv Engdahl, Vi Vävare i Skåne

Laptopväska i röllakan.

Siv skriver: “Har inte tidigare varit intresserad av plockvävar, men blev det under 2014 då jag många timmar tillbringade på klostret i Ystad i vävkafeet under utställningen Himmelskt vackert. Det var trevliga dagar vi saluförde vävning till många intresserade besökare. Miljön var fantastiskt rogivande, nästan meditativ stämning infann sig stundtals.” 

Siv Engdahl
Siv Engdahl

Bidrag 45:

Gunilla Olsson, Väv Jämt Här

Bonad med julmotiv vävd i slarvtjäll och ryaknutar

Gunilla Olsson
Gunilla Olsson

Bidrag 46:

Katarina Werthén, Västerbottensvävarna

Bild i flamskteknik. Inslag: Återbrukade garner i olika material från ull till moulinégarn

Katarina skriver: “Ville helt enkelt ha en glad färggrann tupp i soluppgång att sätta på väggen i påsktid. Tillvägagångsättet är en fritt skapad väv i olika flamska bindningar.”

Katarina Werthén
Katarina Werthén

Bidrag 47:

Gerd Strömberg, Östergötlands Handvävare

Pläd “Pärlemor” i liksidig kypert. Varp och inslag: Plädgarn

Gerd skriver: “Garnet färgar jag i mikron med syrafärger från Färgkraft i Lyrestad. Pläden är beredd hos Nya Ullkraft i Bjurholm”

Gerd Strömberg
Gerd Strömberg

Sist av allt en bild från utställningsrummet på Folkuniversitetet i Norrköping när Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson invigde utställningen

landshövding Elisabeth Nilsson